Trening EMS – dla kogo?

Trening EMS (Electrical Muscle Stimulation) to nowoczesna forma treningu z wykorzystaniem elektrostymulacji mięśniowej. Co więcej, to forma niezwykle efektywna i coraz popularniejsza. Zwłaszcza ze względu na czas ćwiczeń, który jest znacznie krótszy od standardowych sesji treningowych (według badań, 20-minutowy trening odpowiada 2 godzinom tradycyjnych ćwiczeń na siłowni). Ale czy każdy może tego spróbować? Jakie są przeciwwskazania do treningu EMS?

Na czym dokładnie polega trening EMS?

Osoba ćwicząca zakłada specjalny strój, ściśle przylegający do ciała, a na niego specjalną kamizelkę, pas biodrowy oraz opaski na uda i ramiona, na których umieszczone są elektrody. To właśnie owe elektrody wytwarzają impulsy elektryczne, pobudzając mięśnie do pracy. Dotyczy to również tych mięsni, które położone są w głębszych partiach ciała!

Dla bezpieczeństwa, po każdym skurczu następuje okres relaksacji, by mięsień mógł odpocząć. Impulsy stosowane przy takiej elektrostymulacji są stopniowe (rosną i opadają powoli), dzięki czemu organizm trenującego nie doznaje szoku.  

To, jak intensywny jest trening ustalane jest indywidualnie z trenerem, a zależy, między innymi, od kondycji i celu treningowego.

Przeciwwskazania do treningu EMS

Trening EMS wykorzystuje prąd o niskim napięciu i jest uważany za bezpieczną formę ćwiczeń. Jednak nie oznacza to, że nadaje się dla każdego. Zdecydowanie nie mogą go wykonywać osoby:

  • posiadające rozrusznik serca lub te, u których występują choroby serca,
  • w ciąży,
  • ze zmianami nowotworowymi.

Kolejnym przeciwwskazaniem, o którym informują niektórzy trenerzy jest posiadanie w ciele metalowych implantów.

Nie zaleca się też treningu osobom cierpiącym z powodu dużego nadciśnienia, z chorobami układu nerwowego, gorączkującym, skarżącym się na ból niewiadomego pochodzenia lub wyczerpanym fizycznie i psychicznie.

Czy są tu jakieś ograniczenia wiekowe?

Specjaliści twierdzą, że nie powinno się stosować elektrostymulacji u małych dzieci. Co do maksymalnego wieku, nie ma takiego. O dopuszczeniu do treningu decydują stan zdrowia i brak przeciwwskazań, a nie metryka.

Czy trening EMS nadaje się dla osób po kontuzjach i urazach?

Nadaje się i to jak najbardziej. Co więcej, jest nawet zalecany przez niektórych lekarzy i rehabilitantów w przypadkach, gdy konkretne dolegliwości wykluczają standardowe metody ćwiczeń. Oczywiście, pod warunkiem, że zostanie dobrze dopasowany przez profesjonalnego trenera personalnego EMS (znajdziesz takich w Centrum Zdrowia Panaceum).

Jest to możliwe, ponieważ podczas treningu nie trzeba wykorzystywać dodatkowo obciążenia, a zatem stawy nie są narażone na przeciążenia. Odpowiednio dobrane ćwiczenia i ich intensywność pomagają wzmocnić mięśnie i zabezpieczają przed nawrotami kontuzji.

Nie wolno w ciąży, a co z karmieniem piersią?

Wiele miejsc oferujących trening EMS i stron poświęconych tej tematyce mówi wprost, że nie powinno się korzystać z tej metody podczas karmienia piersią. Jednak spowodowane jest to, tak naprawdę, brakiem badań nad tą formą aktywności w odniesieniu do okresu laktacji.

Co zatem mają robić kobiety karmiące? Czekać, szukać alternatywy? Niekoniecznie. Mogą spróbować treningu EMS z zastrzeżeniem, że elektrody na wysokości piersi mają być wyłączone podczas ich treningu.

Trening EMS ma tą zaletę, że dowolne punkty, na które działa prąd można wyłączać, na przykład, jeśli stymulacja konkretnych partii powoduje zbytni dyskomfort. Najlepiej przekonać się o tym wybierając się na trening próbny (Centrum Zdrowia Panaceum oferuje 30-minutowy trening próbny w promocyjnej cenie!).



Dla Twojej wygody umożliwiamy rezerwację telefoniczną lub online: